mijn leven ... mamafien

woensdag 25 december 2013

De colsjaal - DIY



 
Bovenstaande colsjaal werd op kerstdag gehaakt, ik maakte hem zonder patroon maar schreef alles wel neer zodat jullie hem ook kunnen maken.   Helemaal niet moeilijk snel gehaakt en lekker warm.  Voor iedereen haalbaar die vaste en stokjes kan haken.  Aarzel dus niet, neem je haakpen en haak deze warme colsjaal.  Hieronder de beschrijving hoe je hem zelf kan maken;
 
De wol die ik gebruikte : Red Heart Lisa Big
haakpen: 10
aantal gebruikte bollen: 2 bollen
 
Start met een opzet van 100 losse (de sjaal moet gemakkelijk twee keer rond je hals kunnen)
verbindt het begin en einde met een halve vaste. let goed op dat het niet gedraaid zit want anders lukt het niet (wat ik vaak doe is eerst mijn eerste rij vasten haken en dan pas de cirkel sluiten zo heb ik meer controle over het feit dat het niet gedraaid zit
Bij dit patroon gaan we ons werk niet keren maar gewoon in spiraal doorhaken.
 
  • toer 1 allemaal vaste
  • toer 2 allemaal vaste
  • toer 3 allemaal vaste
  • toer 4 stokje in een vaste, een losse en opnieuw een stokjein een vaste maar je laat tussen de twee stokjes steeds een vaste van de voorgaande toer over (die overbrug je eigenlijk met je losse - op die manier krijg je wat ruimte tussen je stokjes en creĆ«er je een leuk effect van vierkantjes)
  • toer 5 allemaal vaste
  • toer 6 allemaal vaste
  • toer 7 deze toer is vergelijkbaar met toer vier maar in plaats van stokjes haken we hier iedere keer een dubbel stokje (dus stokje-losse-stokje,  en vergeet niet tussen elk stokje laat je een vaste van de voorgaande toer over)
  • toer 8 allemaal vaste
  • toer 9 allemaal vaste
  • toer 10 herhaal hier eigenlijk toer vier
  • toer 11 allemaal vaste
  • toer 12 allemaal vaste
  • toer 13 allemaal vast
Toer 13 sluit je af met een halve vaste, je knipt je draadje af en maakt hem vast en voila laat de koude winter nu maar komen we zijn er helemaal klaar voor.
 
Heb je over bovenstaande vragen aarzel dan niet om contact met me op te nemen via mijn facebookpagina https://www.facebook.com/Parelfien
of laat een berichtje na op deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten